جایزه نوآوری اجتماعی ایران (جانا) برنامهای ملی است که با هدف تجلیل از برترین طرحهای اجراشده در حوزه نوآوری اجتماعی کشور برگزار میشود. این جایزه، فرصتی برای معرفی دستاوردهای مؤثر فعالان اجتماعی و ترویج راهحلهای خلاقانه برای مسائل جامعه است. اما آینده این مسیر به توجه ویژه به نسل جوان، بهویژه دانشجویان، وابسته است. دانشجویان با خلاقیت، انرژی و آشنایی نزدیک با فناوریهای نوین، توانایی ارائه ایدههای نوآورانه برای چالشهای اجتماعی را دارند. از همین رو، دبیرخانه جانا برنامههایی ویژه طراحی کرده است تا این نسل پویا را با مفاهیم نوآوری اجتماعی آشنا کند و زمینهای برای رشد ایدههای خلاقانه آنها فراهم آورد.
یکی از این برنامهها، رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی (جانابوم) است که برخلاف جانا، بهجای تمرکز بر طرحهای اجراشده، به دنبال شناسایی ایدهها و طرحهای نوآورانه دانشجویان است. جانابوم فرصتی فراهم میکند تا دانشجویان ایدههای خلاقانه خود را مطرح کنند و نقشی فعال در حل چالشهای اجتماعی ایفا کنند. این رقابت، مسیری برای کشف استعدادها، تقویت مهارتهای نوآورانه و آمادهسازی نسل آینده فعالان اجتماعی است و به ایجاد پیوندی مؤثر میان ظرفیتهای جوانان و اهداف جانا کمک میکند.
اهداف جانابوم
- توسعه گفتمان نوآوری اجتماعی در زيست بوم دانشگاهی كشور
- شناسايی جوانان و دانشجویان مستعد و دغدغهمند در زمینه نوآوری اجتماعی
- توسعه کمی و کیفی فعالیتهای نوآورانه دانشجویی در عرصه اجتماعی
- تقویت تعاملات فیمابین نهادهای اجتماعی کشور اعم از دولتی و غیردولتی با دانشگاه و به ویژه قشر دانشجو
در دنیای امروز، مسائل اجتماعی به دلیل پیچیدگیهای ناشی از تغییرات جمعیتی، فرهنگی و فناوری، ابعاد گستردهتری پیدا کردهاند. چالشهایی مانند نابرابری، فقر، تغییرات اقلیمی و مسائل شهری، راهحلهای سنتی را ناکارآمد کرده و نیاز به رویکردهای نوآورانه را افزایش دادهاند. در این میان، مشارکت مردم بهعنوان ذینفعان اصلی این مسائل، امری حیاتی و غیرقابلانکار است. حل مؤثر این چالشها مستلزم طراحیهای جدید و ایجاد فرصتهایی برای نقشآفرینی مستقیم مردم است تا آنها را از مخاطب صرف به بازیگران فعال تغییر دهد. جوانان و دانشجویان، بهدلیل خلاقیت بالا و ارتباط نزدیک با جامعه و فناوریهای روز، میتوانند نقش کلیدی در طراحی این مسیرهای نوآورانه ایفا کنند.
جانابوم با همین نگاه شکل گرفته است تا زمینهای برای شناسایی و پرورش ایدههای نوآورانه دانشجویان در حوزه مسائل اجتماعی فراهم کند. این رقابت، با تمرکز بر ظرفیتهای خلاق نسل جوان، تلاش میکند تا بستری برای طراحی و اجرای راهحلهایی ایجاد کند که هم مردم را به مشارکت فعال دعوت کند و هم با استفاده از تواناییهای دانشجویان، به چالشهای اجتماعی پاسخ دهد. جانابوم مأموریت خود را در تربیت نسل آیندهای از فعالان اجتماعی تعریف کرده است که بتوانند با ترکیب دانش، خلاقیت و عملگرایی، آیندهای پایدارتر و عادلانهتر را برای جامعه رقم بزنند.
در رقابت دانشجویی جانا افراد زیادی برای پیشبرد اهداف و در راه رسیدن به جامعه ای متعالی، دست در دست هم و با مشارکت یکدیگر برای تشکیل این رویداد و به ثمر رساندن آن تلاش نموده اند.(جانابوم) پذیرای اقشار مختلف فعالان اجتماعی و افراد دغدغهمند میباشد و این افراد به اشکال گوناگون و در بخش های متفاوتی به یاری رقابت دانشجویی شتافته اند.
ساختار رقابت
- شورای سیاست گذاری
- کمیته ظرفیت سازی
- دبیر
- کمیته داوری
- دبیر خانه اجرایی
- شورای همیاران
کارگروه ظرفیت سازی
دبیر
کمیته داوری
شورای همیاران
دبیرخانه اجرایی
گروه سفیران
آموزش
رسانه
شاخصه های داوری
شاخص های انتخاب برگزیدگان رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی عبارتنداز:
- شناخت درست مسئله
- نوآورانه بودن
- اجراپذیر بودن
- تناسب راه حل با مخاطب
- شناسایی درست ذینفعان
- داده یابی از نمونه های داخلی و خارجی
- اعتبار سنجی ایده
- ارزیابی اثر اجتماعی و پیامد ها
دبیرخانه رویداد:
دبیرخانه رقابت دانشجویی توسط دبیر رقابت دانشجویی تشکیل و ماموریت آن برگزاری رویداد و جذب طرح های دانشجویی می باشد. دبیرخانه شامل بخش های روابط عمومی، رسانه، آموزش و سفیران است.
- اعلام فراگیر فراخوان رقابت دانشجویی و تمدید فراخوان در صورت لزوم
- شناسایی طرحهای دانشگاهی
- شناسایی گروههای دانشجویی اعم از کانون و انجمن ها جهت عضویت در شورای سفیران
- تدوین و اجرای اطلاع رسانی به دانشجویان
- مستندسازی و نگارش گزارش
کمیته داوری:
كمیته داوری رقابت دانشجويی نوآوری اجتماعی متشکل از افراد حقیقی آشنا با حوزه نوآوری اجتماعی و دارای حسن سابقه در فعالیتهای علمی و پژوهشی هستند که وظیفه ارزیابی آثار را برعهده دارند
- تعیین شاخص ها و سنجه های ارزيابی و داوری و امتیازات آنها
- تدوين دستورالعمل ها، شیوه نامه و فرم های موردنیاز جهت انجام فرآيند ارزيابی و داوری
- داوری نهايی رقابت دانشجويی
همیاران:
شورای همیاران رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی متشکل از افرادی حقیقی میباشد که آشنا با حوزه نوآوری و فعال در مراکز رشد، مراکز کارآفرینی، خانه های خلاق و شتابدهنده ها و فعالان اجتماعی مانند صاحبان تشکل ها، گروه های مردم نهاد و خیریه ها می باشند.همیاران در برگزاری رویداد و ترویج نوآوری اجتماعی در دانشگاه ها همراه دبیرخانه می باشند.
- معرفی نامزدهای مرتبط به دبیرخانه رقابت دانشجویی
- تدوین مسائل تخصصی مرتبط به حوزه مسائل و کمک به طراحی رویداد های مسئله محور موضوعی
- همفکری برای بهبود فرآیندهای رویداد مانند آموزش،رسانه و رویداد های موضوعی
- کمک به گسترش و درک مفهوم رویداد در دانشگاه ها
- همکاری در برگزاری رویدادها
- غربالگری اولیه طرح های دریافت شده
- مشاوره و منتورینگ به تیم ها
- ارائه محتوای متناسب با زیست بوم حوزه فعالیت اعضا
شورای سفیران:
یک کار اجتماعی موثر با همراهی گروههای کوچک همان جامعه رخ خواهد داد پس رقابت دانشجویی با عضوگیری از انجمن و کانون ها و فعالان تمام دانشگاهها سعی بر گسترش و همکاریهای دانشگاهی دارد.وظایف این شورا به شرح زیر است
- معرفی نامزدهای مرتبط به دبیرخانه رقابت دانشجویی
- کمک برگزاری رویدادهای دانشگاهی در دانشگاههای سراسر کشور
- کمک به آشنایی فعالان اجتماعی با برگزیدگان استان خود
- اطلاع رسانی درباره ی فعالیت های رسانه ای
- اطلاع رسانی در دانشگاه ها و در میان دانشجوها
کمیته استعدادیابی:
این کمیته متشکل از افراد حقیقی آشنا با حوزه نوآوری اجتماعی و دارای حسن سابقه در زيست بوم دانشگاهی و اجتماعی. وظايف اين کمیته به شرح زیر است:
- ظرفیت سازی و همراهسازی ساير دستگاه ها و مجموعه ها با رقابت دانشجويی نوآوری اجتماعی
- کمک در بهبود شکل گیری فرایند ها
- پشتیبانی و دادن امتیاز به تیم های برگزیده
- کمک در بهبود اجرای آموزش ها و شبکه سازی برای تیم ها
رسانه:
تولید محتوا و ایجاد کانال های تبلیغات همچون کانال آپارات، تلگرام، کست باکس و شنوتو جهت انتشار محتوای ترویجی و آموزشی از جمله وظایف تیم رسانه میباشد.
آموزش:
برنامه آموزشی برای تیم برگزیده مرحله غربالگری و مرحله ارزیابی می باشد. این تیم ها در دو دسته اجرایی و ایده بخش بندی شده اند که دروه های آموزشی به صورت آفلاین در اسپات پلیر بارگزاری می شود. این مرحله از آموزش نزدیک به 20 ساعت آموزش افلاین و 20 ساعت وبینارها خواهد بود که این اموزش ها متناسب با نیازمندی های دانشجویی می باشد. در مراحل آموزشی علاوه بر منتورینگ، دانشجویان کارآفرین و فعال حوزه نواوری اجتماعی، تیم ها را آنلاین پشتیبانی می کنند و مشاوره میدهند.
همچنین در فرایند آموزشی چندین مرحل وبینارهای شبکه سازی برگزار خواهد شد زیرا بیشترین نیاز دانشجویان شبکه سازی است.