بهبود مسائل و معضلات اجتماعی و معطوف نمودن توجه همه اقشار جامعه به این مسائل در راستای جلب مشارکت  همگانی برای حل این معضلات، همواره از دغدغه های فعالان حوزه اجتماعی بوده است. از جمله این اقشار دانشجویان هستند که قلب تپنده جامعه جوان کشور به شمار میروند و استفاده از ظرفیت های دانشجویی هم سبب بالندگی و پرورش جوانان شده و هم گامی بزرگ در راستای پیشرفت کشور خواهد بود. بدین منظور در خلال شکل گیری جایزه نوآوری اجتماعی اجتماعی جانا، این ایده مطرح شد که این رقابت در بخش دانشجویی نیز پذیرای طرح ها و ایده های نوآورانه دانشجویان باشد.
در شهریور ماه 1402 پیش از شکل گیری دبیرخانه رقابت دانشجویی، سلسله نشست هایی در جهت هم اندیشی با دانشجویان، اساتید، مسئولین مراکز رشد و فعالان این حوزه در دانشگاه های علم و فرهنگ و نیز علوم تحقیقات، با محوریت نوآوری اجتماعی و کسب و کار های اجتماعی برگزار شد.

در این جلسات که با هدف معرفی و ترویج نوآوری اجتماعی و جذب علاقه مندان این حوزه برگزار شده بود، دانشجویان اشتیاق و رغبت خود را برای مشارکت در زمینه مسائل اجتماعی نشان دادند و نیز از موانع و دشواری های مسیر کسب و کارهای اجتماعی سخن گفتند. همچنین اساتید و فعالان این حوزه، به نقش موثر دانشجو و دانشگاه در بهبود و ارتقاء معضلات اجتماعی اشاره کردند و عنوان نمودند که کشور باید از ظرفیت های دانشجویان خلاق و نوآور استفاده کند و دانشجویان علاقه مند و فعال نیز باید از فرصت ها و ظرفیت های کشور خود در زمینه کسب و کار های اجتماعی نهایت بهره را ببرند چرا که این رابطه دوسویه، ضامن پیشرفت جامعه و بهبود معضلات اجتماعی خواهد بود.
پس از این نشست ها و بررسی دیدگاه دانشجویان، اساتید و مسئولین، رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی تشکیل شد و دبیرخانه این بخش از رقابت، مراحل ابتدایی شکل گیری خود را آغاز کرد.
تاسیس دبیرخانه به سرپرستی سرکار خانم مریم کیان آغاز شد و اعضای آن شامل سرکار خانم ها یاسمن کربلایی، زهرا رمضانی، سارینا قربانی، فاطمه سیمجور،‌ مهدیه عباسی و نرگس پاک جو معرفی شدند.


در این بین، وبسایت و پوستر این رقابت دانشجویی آماده سازی شد و سرانجام در تاریخ 26 آذر ماه 1402 پوستر این رقابت در سراسر کشور از جمله گروه های دانشجویی، دانشگاه ها و رویدادهای کسب و کار و رویداد های اجتماعی منتشر شد تا رقابت دانشجویی جانا پذیرای طرح های نوآورانه دانشجویان باشد.
بدین ترتیب ارسال طرح های دانشجویان به دبیرخانه رقابت از 26 آذرماه شروع و مهلت دریافت آثار تا 25 بهمن ماه عنوان شد که با توجه به استقبال دانشجویان، این فرصت تا 29 ام اسفندماه تمدید گردید.
شورای همیاران این رقابت که متشکل از دانشجویان فعال و کانون های دانشگاهی در سراسر کشور و نیز موسسات و گروه های فعال و دغدغه مند در حوزه دانشجویی بود، در دی ماه ۱۴۰۲ ایجاد شد. از اهداف تاسیس این شورا این بود که دانشجویان و دانشگاه های سراسر کشور با رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی آشنا شده و بدین وسیله، این رقابت در شهرها و شهرستان های سرتاسر ایران معرفی و برنامه ریزی شود. به موجب این اقدامات، دانشجویان در سراسر ایران پهناور، به شرکت در این رقابت تشویق شده و طرح های خود را ارسال نمودند.

همچنین از ابتدا دبیرخانه رقابت دانشجویی در نظر داشت که دانشجویان از فرصت های این رویداد نهایت استفاده و بهره وری را داشته باشند و فضای رویداد، فضایی دانشجویی، سیال و پرتکاپو باشد و این امر میسر نمیشد جز با نظرات خود دانشجویان. فلذا با برپایی این شورا، رقابت دانشجویی توانست در پی برقراری تعاملات مستقیم و سازنده با دانشجویان و استفاده از نقطه نظر های ایشان، روند این رویداد را بهبود ببخشد و  فضای آن را هر چه بیشتر به مطالبات و دغدغه های دانشجویان نزدیک تر کند.

در ادامه روند رقابت دانشجویی، ضمن برگزاری رویداد های جانبی(صفحه رویدادها)، دوره نخست و غربالگری و داوری طرح ها آغاز شد.